Netherlands_flag  United_Kingdom_flag  indonesia

Fosdis wit

Jaarverslag Fosdis Foundation 2010

Fosdis is nu achtenhalve maand geleden van start gegaan en zoals reeds gemeld in het vorige jaarverslag zijn de meisjes uit de eerste groep goed terecht gekomen. Een van hen, Ayuk, is inmiddels haar eigen naai-atelier begonnen, met veel sukses. Ze heeft een van de meisjes van Fosdis als vaste kracht aangenomen. Groep twee is inmiddels op job-training, de jongens, uitgezonderd Yuli, zijn bij een goede gitaarbouwer in opleiding gegaan. Aangezien dat redelijk ver weg was van het Fosdishuis, was er overeengekomen dat, tegen een kleine vergoeding, de jongens ook tijdelijk bij hem konden wonen.

De meisjes kregen een opleiding tot modiste in het Fosdishuis. Yuli, die door een ongeval een verbrijzeld rechterbeen had en waarvan de wonden nog niet gesloten waren, bleef ook in het Fosdishuis. Met een schat aan ervaring op computergebied, heeft hij Muji, de trainer veel werk uit handen kunnen nemen. Hij nam ook deel aan de opleiding van de meisjes en heeft een volledige outfit voor zichzelf gemaakt. De goede contacten met de UGM, Universitas Gaja Madah, de grootste universiteit op Java, hebben er toe geleid dat Yuli gevraagd werd of hij zijn verhaal wilde vertellen. Over zijn ongeluk, operaties en de opvang die hij bij Fosdis kreeg. Een zestigtal derde jaars studenten sociologie en psychologie luisterden met zeer geinteresseerde aandacht naar zijn verhaal. Hij werd beloond met een staande ovatie.

Later kreeg hij een gratis studieplaats aangeboden die hij op dat moment helaas heeft moeten weigeren. Hij had nog een aantal operaties te gaan en moest hiervoor eerst het benodigde geld bij elkaar zien te krijgen.

"Onze" Yuli geeft een lezing op de Gaja Madah universiteit.

Na nog een laatste ronde trainingen hebben ze allemaal een normaal betaalde baan gekregen. Het was een ontroerend afscheid. Het is werkelijk fantastisch om te zien hoe in korte tijd deze schuwe en onzekere jonge mensen uitgroeien tot assertieve en zelfverzekerde persoonlijkheden. Arti, ons bijdehandje, is inmiddels gepromoveerd tot manager van een naaiatelier met veertien mens personeel. Na hun vertrek hebben we eerst het huis gerenoveerd en kwam de volgende groep.

Vier jongens en vier meisjes, schuchter, onzeker en met weinig zelfrespect. Wat hun handicaps betreft is het wel de moeilijkste groep van de drie.
Na enige weken begonnen ook zij te veranderen, werd er gelachen met en om elkaar, durfden ze hun mond open te doen als ze het ergens mee oneens waren. De buitenwereld werd met andere, normale ogen bekeken en toen er gasten kwamen uit Nederland, was er weinig meer van hun verlegenheid te bekennen.

Groep 3

Woerdenaren op bezoek

Eind oktober barstte de vulkaan Merapi uit, op 15 km. afstand van het Fosdishuis en moesten we de jongeren evacueren naar een veiliger plaats.
Er was paniek en grote angst onder de jongeren, afschuwelijk om dit mee te maken. Dit is ook de reden dat Fosdis op zoek gaat naar een andere lokatie want de vulkaan, de meest aktieve ter wereld, is onvoorspelbaar. Later zijn de jongeren een poosje naar hun familie in de kampongs teruggegaan.

Vlak voor kerstmis werd het sein veilig gegeven en kwamen ze allemaal weer terug in het Fosdishuis. Zij gaan in januari de job-training doen, twee maanden later dan de bedoeling was.
Het Fosdis concept werkt geweldig, bedankt alle mensen en organisaties die dit hebben mogelijk gemaakt en ons nog steeds steunen.

Ton van der Weij, adviseur Fosdis, Jogjakarta.